torsdag den 20. oktober 2011

Op- og nedture (2talt Arto)

OP

- At jeg har moedt nogle virkelig skoenne mennesker, som trods deres daarlige levevilkaar er fantastisk glade og givende.
- At jeg efter snart tre maaneder i Afrika endelig har faaet min foerste is!
- At der er baade turkis og lyseroede kyllinger her i byen. Det ser mega sejt og soedt ud. Og nu maa I ikke oedelaegge det ved at fortaelle mig, at det er doedsensfarligt og dyreplageri.
- At se vores nabopige, som er paa min alder og blind, kan klare alt selv. Der er sgu ingen hjaelpende haand til handicappede her.
- At boernene paa arbejdet er rigtig glade for Maja og jeg.
- At min fantastiske mor kommer ned og besoeger mig og vi rejser rundt i TZ sammen - det betyder min hjemrejsedato er aendret til d. 13. december i stedet for 28. november.
- At se boernene i omraadet faa uendelig meget glaede ud af kapsler, papir, grene og blade. De laver desuden biler ud af en halvliters colaflaske, fire kapsler sat paa som hjul, og saa bare en snor i den saa den kan traekkes rundt.
- At have laest syv boeger indtil videre. Det er noget jeg naesten aldrig giver mig tid til i Danmark.
- At koere bag paa Piki-piki rundt i byen (uden hjelm, gisp!) og foele den friske brise og friheden.
- At alle de danske piger her i Tanzania skal til Zanzibar og snorkle om en uge!
- At min chef elsker boybands over alt paa jorden. Det er det eneste musik han har paa sin computer. Ud over lidt Beyonce.
- At der er graavejr og koeligt en gang i mellem, det vil sige 25 grader, hehe.
- At haeve 400.000 tsh i 10.000 sedler. Saa foeler man sig godt nok rig.
- At opleve med egne oejne, at Afrika ikke er saa farligt, som man hoerer hjemmefra. Jeg har en del eksempler paa, hvad Global Contact og Udenrigsministeriet har kategoriseret som farligt eller dumt, som jeg i hvert fald har overlevet. 



NED
- At koere i Dalladalla hjem fra Dar, en tur paa naesten to timer, staaende hele vejen med en skrattende hoejttaler direkte ned i hovedet, svedige armhuler rundt om en og utallige bump. Inkl. toemmermaend.
- At der laa en doed kat inde paa vores hotel i Dar. Den laa lige ved siden af restauranten, og foerst ville jeg hen og kaele den, men saa saa jeg den ikke trak vejret og i oevrigt stirrede helt tomt ud i luften. Ad... Godt jeg ikke er overtroisk.
- At jeg traadte et soem op gennem min klip-klap og videre op i foden. Av..
  - Mine negle. Perma-fucking-nent orange farve. Hvor laenge gaar der, foer ens negle vokser ud?
- At samtlige boern paa vej til og fra arbejde stadig raaber mzuuungu efter én, selvom de har set en hver dag i knap to maaneder.
- Folk der tigger penge af én og ikke vil gaa igen, selvom man siger fra paa swahili.
- At blive vildt glad over at Chela havde en Muse t-shirt paa, og begejstret spoerge ham, om han kan lide dem (deres musiksmag ligger generelt laaangt fra min), hvorefter han stirrer undrende paa mig og siger, at han ikke engang vidste det var et band.
- At voldsomt lange, hekseagtige taanegle er paa mode her. Hvis der er noget, der er klamt, er det lange taanegle!
- At folk konstant ringer til mig og knaevrer loes paa swahili. Folk jeg ikke kender, vel at maerke.
- At naar der for en gangs skyld ikke er myre attack paa vores vaerelse, er det inde ved spisebordet i stedet, saa vi kan sidde og toerre myrer vaek fra glas, tallerkener og dug, foer vi foeler det er sikkert at spise.
- At haeve 400.000 tsh i 10.000 sedler. Saa foeler man godt nok, at verden er uretfaerdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar